تبلیغات
کد های تقلب بازی ها - نقد و برسی spore

طراحی سایت

قالب وبلاگ

gocd.tk

طراحی سایت


کد های تقلب بازی ها
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 13 مهر 1390 توسط اوستا صبای مقدم
برای دیدن نقد و برسی بازی spore به ادامه مطلب مراجعه کنید  8 گیم پلی
9 گرافیک
9 صداگذاری
10 نوآوری
8 جذابیت


تعدادی از فعالان صنعت بازی تاکنون سعی در خلق تجربه‌ای تازه برای گیمرها کرده‌اند؛ ولی تمامی پروژه‌ها به موفقیت ختم نمی‌شوند. یکی از این فعالان، Will Wright معروف و نسبتاً محبوب است. وی که خود علاقه‌ی بسیاری به عناوین بدعت آمیز دارد، یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین بازی‌ها را با نام The Sims خلق کرد. این سری بازی‌ها به موفقیت عجیبی دست یافتند و به یکی از پر فروش‌ترین‌های تاریخ سرگرمی‌های تعاملی تبدیل شدند. اکنون پروژه‌ی جدید و پر سر و صدای این سازنده، یعنی Spore برای پلتفورم PC منتشر شده و می‌توان گفت تا حدودی انتظارات را برآورده کرده.

Spore متفاوت از تمامی بازی‌هاییست که تا به حال دیده‌اید. البته از المان‌های ژانرهای آشنا نیز در قسمت‌هایی از آن استفاده شده. داستان کلی بازی، شبیه‌سازی خلقت به صورت فانتزیست. در ابتدا پس از انتخاب یکی از دو نوع گیاه خوار یا گوشت خوار، شاهد بارش شهاب سنگ‌ها بر روی سیاره و شکل گیری اولین موجودات تک سلولی هستید. با توجه به نوعی که انتخاب کرده‌اید در کره‌ی آبی باید برای بقاء و همچنین رشد موجود تک سلولی خود، تلاش کنید. در واقع این اولین Stage(مرحله) از پنج Stage بازیست که در هرکدام هدفی یکسان را با روش‌هایی متفاوت باید دنبال کنید. این هدف چیزی نیست جز رشد و پیشرفت.


با توجه به این موضوع که هر مرحله گیم پلی جدیدی با خود به همراه دارد، نمی‌توان به صورت خلاصه درباره‌ی این عنصر توضیح داد. اولین مرحله(Cell) با زاویه دید دو بعدی(از بالا) دنبال می‌شود. با تغذیه از گیاهان یا دیگر مخلوقات، موجودتان رشد می‌کند و سلامتی آن تامین می‌شود. برای ساخت موجودی با اجزای جدید کافیست موجود مشابه خود را صدا بزنید و به دنبال آن بگردید و پس از مشاهده به او نزدیک شوید. سپس وارد ویرایشگر بازی می‌شوید و می‌توانید با انتخاب اجزای مختلف، تغییر اندازه و شکل بدن، موجود جدید خود را خلق کنید. در کل Stage اول بازی، طراحی مناسبی دارد. چه از نظر مکانیزم گیم پلی، چه عناصر گرافیکی و صوتی.

در دومین مرحله‌ی بازی آن موجودتان رشد کرده و وارد خشکی می‌شود. بیشترین کارهایی که باید در این قسمت انجام دهید، برقراری ارتباط با دیگر موجودات است. منظور از ارتباط صحبت کردن نیست؛ زیرا موجودتان در این مرحله قادر به انجام چنین کاری نیست. با آواز خواندن، رقصیدن و کارهایی از این قبیل، می‌توانید با دیگران دوست شوید. همچنین می‌توان به دیگر موجودات حمله کرد. برخی اوقات برای بقاء باید یا چنین کاری انجام دهید یا از دست موجودات خشمگین و عصبانی فرار کنید. کنترل کاراکتر در این مرحله از بازی زیاد جالب نیست و می‌توانست بهتر باشد. برخی مواقع پیش می‌آید که به موجودتان دستور تغذیه از گیاهان یا دیگر مخلوقات را دهید؛ ولی وی کاری انجام نمی‌‌دهد یا به درخت گیر می‌کند. البته چنین مشکلی خیلی کم اتفاق می‌افتد و صدمه‌ای به روند بازی نمی‌زند.

در مرحله‌ی سوم باید قبیله‌ای تشکیل دهید و با دیگر قبیله‌ها ارتباط برقرار کنید. می‌توانید با آن‌ها دوست شوید یا به آن‌ها حمله کرده و قبیله‌یشان را تصاحب کنید. اختراع و کشف آتش توسط موجود ساخته‌ی گیمر، از لحظات جالب و به یاد ماندنی این مرحله از بازیست. یکی از کاربردهای آتش، برپایی جشن و شادی دور این عنصر ارزشمند است. بهترین تنظیم برای زاویه دوربین یا به عبارتی مناسب ترین نما در این قسمت به صورت Isometric است. از مشکلات این قسمت باز هم باید به روش تغذیه اشاره کنیم. برای چنین کاری موجودات صفی ایجاد کرده و به ترتیب از غذاهای موجود، تغذیه می‌کنند. تعداد اشتباهات هوش مصنوعی و مسیر یابی در این حالت نسبتاً زیاد است. بعد از این مرحله پیشرفت بزرگی می‌کنید و با ساخت وسایل نقلیه و در نهایت تشکیل شهر، وارد مرحله‌ی تمدن می‌شوید.



گیم پلی این مرحله برایتان آشنا نیست؟! بله مرحله‌ی تمدن دقیقاً مانند بازی‌های ژانر Strategy دنبال می‌شود. ساخت وسایل نقلیه(خودرو، کشتی، هواپیما) برای مقابله با دیگر تمدن‌ها بر میزان جذابیت بازی می‌افزاید و طرفداران سبک Strategy از این قسمت لذت خواهند برد. قدرت Engine بازی در این حالت خودنمایی می‌کند و با Zoom Out کردن، حتی اگر تعداد بیشماری از واحدها در صحنه حضور داشته باشند، با افت فریم مواجه نمی‌شوید. توانایی تغییر و ساخت شهر، موزیک و وسایل نقلیه دلخواه از ویژگی‌های خوب این مرحله از بازیست. با فتح تمامی شهرها، کل سیاره در اختیار شما قرار می‌گیرد. با اختراع سفینه و ساخت آن می‌توانید سیاره‌ی خود را ترک کرده و به فضای بیکران راه پیدا کنید.

در یک کلام باید گفت آخرین Stage بازی، یک Sandbox کامل است. پس از خروج از سیاره‌ی خود وارد منظومه‌ای می‌شوید که شامل چندین سیاره دیگر علاوه بر سیاره‌ی شماست. حتی می‌توانید از منظومه‌ی خود نیز خارج شده و از کهکشان بی پایانی که در آن تعداد زیادی منظومه وجود دارد، دیدن کنید. با استفاده از دستگاه ارتباط دهنده‌ی ویدئویی می‌توان با تمدن‌های دیگر سیارات به معامله پرداخت، با آن‌ها یکی شد، مبادله‌ی کالا یه کالا کرد، اجزای مختلف خرید و فروش کرد و از همه مهمتر می‌توان از آن‌ها ماموریت گرفت. جمع آوری نمونه‌ها، معامله‌ی کالا و تجهیزات، از بین بردن موجودات آلوده شده به ویروس و دفاع در برابر حملات دیگر سیاره‌ها به تمدن خود یا دوستان، بیشتر فعالیت‌هایی هستند که در این مرحله از بازی باید انجام دهید. روند بازی در فضا اندکی خسته کننده است. برای ایجاد انگیزه، سازندگان سیستم پاداش و اعطای مدال را در این مرحله گنجانده‌اند؛ که بسته به نوع فعالیتها و ماموریت‌هایی که انجام می‌دهید، اجزای جدیدی باز شده و مدال‌هایی مرتبط با نوع فعالیتتان به شما تعلق می‌گیرد.

یکی از مهم ترین ویژگی‌های بازی که باعث شده بر ارزش محتوای آن افزوده شود، ادیتور آن است. می‌توانید موجودات و وسایل نقلیه‌ی دلخواه خود را خلق کنید و به راحتی آن‌ها را به اشتراک بگذارید. Sporepedia نام مرورگر بازیست که شامل ساخته‌های Maxis، خود گیمر و دیگر کاربرانیست که مخلوقات خود را به اشتراک گذاشته‌اند. ادیتور خلق موجود در Spore از سه بخش اصلی ساخت، آزمایش و رنگ آمیزی تشکیل شده. تعداد اجزای بدن و حالت‌های رنگ، کافی به نظر می‌رسد و با ترکیب این اجزا می‌توان تعداد بیشماری موجود متفاوت ساخت. در این قسمت از بازی دو محدودیت برای ساخت در نظر گرفته شده. یکی میزان پیچیدگی مخلوق و دیگری مقدار DNA است. محدودیت نیز به این صورت است که بیش از مقدار مشخص شده نمی‌توان از اجزای بدن استفاده کرد.



طراحی گرافیکی Spore عالیست. رنگ بندی‌ها و افکت‌ها چشم نواز، مدل‌ها زیبا و Draw Distance(فاصله یا عمق دید) مناسب است. تنها کمبود از نظر بصری، جزئیات کم سیاره‌هاست. انیمیشن مدل‌ها نیز بی نظیر است. هر نوع موجودی با هر شکلی که خلق کنید، اکثر انیمیشن‌ها به درستی با فرم بدن مخلوقتان هماهنگ می‌شود. بد نیست به طراحی بی نقص منو و رابط کاربری بازی نیز اشاره‌ای داشته باشیم. با ورود به بازی مجموعه‌ای از کهکشان‌ها و به عبارتی دنیای Spore را مشاهده می‌کنید؛ که سیاره‌ی شما نیز در میان دیگر کرات، قابل مشاهده است. Sporepedia، ادیتور ساخت مخلوق و HUD بازی کاملاً روان، بدون ایراد و کاربر پسند هستند. مدت زمان بارگذاری بازی نیز بسیار کوتاه است و خوشبختانه مشکلی از این نظر وجود ندارد. جلوه‌های صوتی Spore طراحی منحصر به فردی دارند. افکت‌های صوتی تعامل مدل‌ها با یکدیگر کاملاً حرفه‌ای هستند. صداهای انتخاب شده برای انواع مخلوقات و موجودات دقیقاً با آن‌ها هماهنگی دارد. دیالوگ‌های موجودات در Stage پایانی نیز عجیب و خنده دار است. در کل از نظر فنی مشکل خاصی در بازی وجود ندارد.

Will Wright با این عنوان باری دیگر، گیمرها را با تجربه‌ای جدید روبرو ساخت و تا حدود زیادی در کارش موفق شد. در نهایت این بازی خوش ساخت را به همه پیشنهاد می‌کنیم. چه Hardcoreها، چه Non Gamerها و چه Casual Gamerها.




طبقه بندی: نقد و برسی بازی ها،
.: Weblog Themes By Pichak :.




برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک